Våga nischa...

Börjar bli lite trött...
Innan ni tar ställning angående det jag pratar om så älskar jag design, inredning å vackra saker! 

Häromdagen svängde vi in på Beckers för att kolla färg... men innanför dörrarna möts man av ett hav av läckra sammetskuddar med pärlor, ljusstakar, vaser, skålar... men vart finns färgen?! Den var förpassad till en liten vrå av butiken, suck. De hade i alla fall massor av tapeter men jag ville ha färg...

Men på något sätt så verkar handlarna lite för fega för att nischa sig... allt åt alla gäller. Det spelar ingen roll längre ifall du går in på Mio, IKEA, Plantagen, Hemtex eller Beckers så hittar man samma typ av prylar.
Förr sprang jag ofta på Hemtex och köpte tyg men nu är det mest färdigsydda panelgardiner å kuddar. På bensinmacken kan man inte lägre köpa bilprylar, nej deras storsäljare är korv...

Jag saknar de riktiga gammaldags "färgaffärerna" eller järnhandeln! Visst låter jag sipp, gammal å tråkig men när jag vill ha färg vill jag ha färg inte en sammetskudde...

Men kom ihåg att jag älskar "bling-bling"!!!

Kommentarer
Postat av: ULLiS

:) Jag förstår vad du menar. Vi diskuterade precis det här igår...mina föräldrar äger ju en färgaffär och dom ser ju jättstor skillnad...förr fanns det mer affärer som sålde "sin grej" men nu kan man åka vart som helst och köpa allt man behöver till sin renovering. Det är både på gott och ont. Jag tycker ju iof att det är kul att handla där det finns allt, men det är absolut inte samma som att gå in i en butik med sin egna nisch. Snart kommer det bara att finnas stora kedjor och samma saker överallt. Trist för dom små butikerna kan oftast inte stå upp mot de här stora jättarna. Förr hade ma & pa bra omsättning och affären lönade sej, men nu sen några år tillbaka har omsättningen minskat till att nästan vara obefintlig. Jobbigt när man inte "kan annat". pappa har ju jobbat där sen han var 12... Oj det här blev ett långt inlägg, haha. :)
Ha en bra dag! Kramis

Postat av: Miafia

Ullis:
Lång bra svar:)
Jag önskar av hela mitt hjäta att "trenden" ska vända och att folk återigen vänder sig till de gamla "rävarna" och att färghandeln återfår sin status.
För vår del slutade vår färgfärd på Bauhaus... å jag pratade med en "snubbe" om vårat gamla trägolv på landet som jag kände att jag ville ha råd och tips om, inget fel på snubben men jag kände att jag saknade en liten erfaren "gubbe" med en glöd och längtan att kunna rädda ett gammalt golv!
Jag vet att jag är en drömmare och kommer att förbli det...
Du får hälsa din lilla pappi att jag gillar såna som han och hans butik... kanske det är dags att ta sig en sväng uppåt :)
Kram

2007-04-21 @ 09:42:51
URL: http://www.miafia.blogg.se
Postat av: Tania

Mer blingbling åt folket!

2007-04-21 @ 18:01:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback