Formgivning kan "alla"...

Nää det kan inte alla men många tror sig kunna...
För har man en pc med 78 olika typsnitt så är de till för att användas... inte.

Räknade ut att jag jobbat med "reklam" i 25 år!
Jag har varit originaltecknare en massa år och de senaste 10 åren som Art Director...

Men fortfarande får jag kämpa för mitt jobb och mitt kunnande.
Det är som om alla kan och alla vet. Kommer man med ett förslag så finns det en klick som återkommer och "önskar" sig att det ska se ut si eller så, de vågar eller snarare vill inte "lägga" sig i mina händer.

Önskningarna kan vara: Vi vill att rubriken ska vara fyra rader med versaler (stora bokstäver) och fya utropstecken.
Massor av små textgrupper gärna i olika typsnitt och kan vi lägga priset i en "splash" så att det syns bättre... och så lägger vi till en karta... och fyra bilder...
Suck... så ska man börja om att förklara "Less is more". Man ser inte en rubrik för att det är "stora bokstäver". Man har en bråkdel av en sekund att fånga en persons intresse för annonsen... och vi behöver inte göra 34 olika annonser för att tillfredställa sitt eget ego, jag rekommenderar repetition... tjata dig in i människors hjärna... vi gillar sånt vi känner igen.

Detta med formgivning, dett är något något som alla vill peta i men som få jobbar med.
När vi sökte en vikarie för mig när jag fick barn så sökte en bilförsäljare jobbet, han tyckte att han hade sålt billar i 30 år så han visste nog faaan vad reklam var...

Så lägg dig i mina händer och lita på mig!!!

Kommentarer
Postat av: ULLiS

Oj i 25 år...du började jobba då du var 5 då alltså ;) Pöss

Postat av: ULLiS

Å förresten så håller jag med...skrikiga sidor med "oreda" blir man bara irriterad på och lämnar så fort det går. Jag vill iaf ha struktur och lite "tanke" bakom...

2007-04-21 @ 13:27:23
URL: http://flimmra.blogg.se
Postat av: Miafia

Ullis:
Man måste börja ung om man ska bli proffs :)
Hur många gånger har jag inte varit sugen på att jobba gratis... när man står med den lokala pizzerians lapp i handen :)

2007-04-21 @ 15:43:27
URL: http://www.miafia.blogg.se
Postat av: ULLiS

Haha, det kan jag tänk mej. En arbetsskada... ;)

2007-04-21 @ 16:18:29
URL: http://flimmra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback