Min underbara helg...

42885-44

Bild från:
http://www.sandhamn.com

Min alldeles helgoa väninna Eva hade ordnat en superlyx weekend för oss ute på Sandhamn.
Sandhamn är en ö som ligger långt ut i Stockholms skärgård. Eva och hennes pojkvän hämtade upp mig hemma för vidare transport till båten.

Vädret var kanon! Båtfärden tog ca 3 timmar men det gick fort. Evas pojkvän hade gjort en supergod frukost, stora mackor och kaffe. Senare lyxade vi på färska jodgubbar å lime.

Väl framme checkade vi in på det 4-stjärninga Seglarhotellet (bilden). Medans vi väntade på att vårt rum skulle bli klart tog vi en liten runda i den lilla hamnstaden (byn). Det är så fint där att vi bara gick och tjatade om att vi skulle ha ett hus där eller åtminstone hyra men det är nog superdyrt... men drömma går ju alltid.
Vi stannade vi den lilla bagarstugan och fikade, provsmakade tre olika sorters bullar (seglarbulle, kardemumma och den sista favoriten med nötter i någon kolaaktigt smet).

Sen gick vi tillbaka till hotellet och fick vårt alldeles superfina rum. Vi bestämde oss att vi skulle hoppa över "Afternoon tea" som ingick i "lyxpaketet" eftersom vi inte ville förstöra vår middagsaptit.
Så vi gick ut och satte oss på bryggan framför hotellet istället och drack en öl och deltog i vårt första (och antagligen det sista) "After sail". Det var så skönt att bara sitta där i solen och studera människor och lyssna på bandet som underhöll. Det vart et glas rosé också... det verkade vara det man skulle inta som en riktig seglare.

Sen blev det en liten siesta. Vi hade bokat in vår middag (som ingick) till kl 20:15.

Så i lagom tid till middagen fixade vi till oss och byte om till klänning. Vi fick ett kanonbord, eftersom vi bara var två och de flesta andra var större sällskap. Så vi satt i fönsterhörnan med utsikt åt alla håll.
Maten var helt underbar! Till förrätt var det en liten laxtartlett med avokadocreme som vi drack ett gott öl till. Varmrätt så var det hjortfilé med potatisgratäng (men inte kladdig) och ljuvliga primörer, till det drack vi ett helt fantastiskt vin (glömt namnet för tillfället). Sen skulle vi bestämma oss för dessert... svårt val så det blev en ostbricka och en rabarber och jordgubbskompott med cheescakeglass, som vi hade tänkt att dela på. Och givetvis vart det mer vin och dessertvin. Men ost brickan var så grymt god att vi tog in en till, bland annat hade det skärgårdost som var bland det godaste jag ätit i ostväg.

Personalen var kanon, sprang och servade oss hela tiden och kollade med köket vad osten hette och hur man skulle kunna få tag i den. Maten var så god, bland det bästa jag ätit i hela mitt liv. Eva betalade allt drickbart. Så jag fick bara njuta. Vår måltid varade från 20:15 till 24. Super!!!

Sen tog vi en liten promenad i den ljumma natten och kollade på alla lyxbåtar som låg vid bryggan. Och dessutom fick vi gå förbi kön till nattklubben eftersom vi bodde på hotellet men vi var förnuftiga och gick och lade oss och sussa istället. På hotellet fanns det även bubbelpool, pool, bastu... som man fick använda gratis men vi var helt slut.

Rummet var något varmt på natten så vi vaknade ett antal gånger men sängen var kanonskön.

På morgonen var det bara att glida upp ur sängen och kila iväg till matsalen och inta sin otroligt stora frukost. Sen duschade vi en snabbis och packade ihop lite badkläder och tog en promenad på 20 minuter till andra sidan ön där det är klippor och sandstränder. Så vi satt på en rund å varm klippavsats med lite gräs och njöt av solen och havet.

Vi hann en liten vända i hamnen och köpte med oss lite bullar hem. Sen var det båten tillbaka till stan. Vi var så nöjda och glada när vi satt på båten och läppjade på vår iskalla öl.

Eva, en stor kram till dig som fixade denna helt underbara weekend till mig!!! 

Kommentarer
Postat av: Ninni

Men vilken väninna, jag är mållös, hur får man tag på en sån!
Åhh va skönt för dig att få komma iväg och bara tänka på dig själv.
Det verkade ju helt underbart.....ha nu en underbar Midsommar också.
Om du hör nåt från Pyret så hälsa henne så gott från mig, kraaam!!

Postat av: Alexandra

Vad härligt det lät, vilken helg!!!! :)

Jag var ofta på Sandhamn då jag var barn, vi brukade göra ett stopp där då vi seglade på somrarna.

2006-06-22 @ 08:09:21
URL: http://alexostefan.blogg.se
Postat av: ULLiS

Gud vad underbart! Vilken väninna!!! Håll hårt i henne för såna finns det inte gott om. Kul att ni hade det mysigt, det piggar upp och gör vardagen mindre trist. :)
Ha en bra dag! Många kramar!

2006-06-22 @ 09:28:41
URL: http://flimmra.blogg.se
Postat av: Roomservice

Du är värd att ha fina vänner - du verkar så rar och omtänksam. Håll inte vännen hårt men ömt, fast det vet jag ju att du gör :)

2006-06-22 @ 10:50:51
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: Pia

Det var du verkligen värd! Jag var där förra våren med en kompis och gjorde samma sak som ni typ. Verkligen mysigt! Vi måste ses och höras snart...

Stor kram

2006-06-22 @ 13:41:42
Postat av: ULLiS

TREVLIG MIDSOMMAR!!! KRAM

2006-06-23 @ 09:01:00
URL: http://flimmra.blogg.se
Postat av: Alexandra

G*l*a*d m*i*d*s*o*m*m*a*r!!!!!

2006-06-23 @ 09:46:12
URL: http://alexostefan.blogg.se
Postat av: Roomservice

Glad Midsommar gumman :)

2006-06-23 @ 11:01:38
URL: http://roomservice.blogg.se/
Postat av: Ninni

Hoppas den här helgen har varit lika mysig, kraam

2006-06-25 @ 19:47:59
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Moster

Eva, om du läser det här vill jag skicka en jättestor kram till dig för att du gav Mia en sådan skön upplevelse. Det var hon verkligen värd. Och du är en riktig pärla. Jag vet att hon uppskattar dig och jag vet hur mycket du gjort för henne. Hoppas att vi ses snart.
Kram till dig och kram till Mia

2006-06-25 @ 23:16:39
Postat av: Monica

Låter ju helt underbart detta ! Jag drömde mig bort får några minuter :-) ha en bra kväll :-)

2006-06-26 @ 17:05:10
URL: http://minegeninredning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback