Naturliv...

En period av mitt liv var jag scout och vårt valspråk löd:
"En scout ska vara ärlig, hjälpsam och göra sitt bästa"

Jag var en nycklepiga och mina kompisar humla och fjäril. Det jag kommer ihåg att vi gjorde var att tillverka talgbollar till fåglar och putsa skor...

Men så en helg så skulle jag och fjärilen få åka med på en hajk och sova över. Det var så spännande. På dagen försökte de lära oss hur en kompass funkar och att läsa en karta. Jag fattar fortfarande inte kompassen men lärde mig hur en lövskog ser ut.
Sen vart det "skattjakt", vi skulle rusa omkring i skogen och samla guldkottar. Jag och fjärilen sprang in och ut i buskar, inte bara för att leta kottar, utan också för att fjärilen fått rännskita och nyckelpigan höll utkik efter bråkiga "huggormar och hökar" och samlade stora blad åt fjärlien att torka rumpan med.

Ibland stötte vi på en och en annan kille som var lite lessen för att han inte hittat en endast liten guldkotte, varsågod ta några av oss...
Så satt vi då runt lägerelden och sjöng "August å Lotta", grillade korv och så var det den stora kotträkningen. Det var bara massa killar som vann, för de hade ju dragit snyftvisan för vartenda tjej de stötte på i skogen. Hoppas att de trampade i fjärilens bajs!

Men det bästa av allt var när vi skulle sova, då hade vi små flickor fått den snygge 18-årige ledaren Ingemar att sova med. Han måste varit i himmelen, åtta små flickor som kröp ihop med honom under hans sovtäcke...

Kommentarer
Postat av: Pyret

Själv slapp jag scouterna. Söp mig bara full i deras gulliga lilla stuga i Hästhagen...

Postat av: Miafia

När jag vart äldre gjorde jag annat i naturen utanför stugan...

2006-01-27 @ 23:54:34
URL: http://www.miafia.blogg.se
Postat av: Pyret

Plockade blommor?

2006-01-28 @ 00:15:09
URL: http://litenpyret.blogg.se
Postat av: Miafia

Inte riktigt, barr ur håret...
Han är numera polis

2006-01-28 @ 00:17:30
URL: http://www.miafia.blogg.se
Postat av: Moster

Det här är inget för en stackars moster att höra. Fylla och snusk...usch!

2006-01-28 @ 10:07:51
Postat av: Miafia

Nu var väl moster lite väl snabb att döma...

2006-01-28 @ 11:11:27
URL: http://www.miafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback