Syslöjd...

Är så trött på allting just nu, jag och barnen har varit magsjuka i 2 veckor, två vändor blev det.
Det är inte kul å vara hemma när man inte har valt det själv utan man är tvungen.

Idag har jag roat mig med att sy en klänning i grönt av ett linne och en tunn blus. Blev lite pärlor på den också. När jag satt där och sydde mindes jag syslöjden i skolan...

Innan man fick börja sy på maskin fick man ju lov att klara vissa saker. Man skulle brodera en tavla och sen skulle man övningssy med maskinen på papper med banor, utan tråd.
Så kom då den stora dagen då man äntligen skulle få börja sy kläder. Flickorna skulle sy varsin busarong. Det fanns ju inte mycket tyg att välja på men jag och kompisen valde ett vitt tyg med blå och gröna hjärtan. Till detta valde jag blått kantband. De som inte valde denna kombinationen tog det vita tyget med bruna och oranga hjärtan och brunt kantband.
Hur snygga var vi inte i våra busaronger med silkespolo under. Å jag hade ett par matchande blå gabardinbyxor till, de var från GulåBlå, arvegods från min kusin Kenneth.

Jag var ganska duktig på att sy men mitt goda betyg fick jag för min fantasi.

Senare i livet började jag på en tillskärarkurs på kvällstid men gick ditt typ 3 ggr, kände inte att jag behövde ett förkläde samt en underkjol, det vart liksom ingen morot...


Kommentarer
Postat av: Pyret

Hahaha... finns det inte en bild på den? Tycker mig känna igen beskrivningen!

Postat av: Miafia

Tyvärr har den nog flyttat men du fick säkert låna den när du vart större. Eller tyget i slöjden uppdaterades väl vart 15:e år så du har säkert sytt nåt tjusigt av samma tyg.

2006-02-10 @ 22:28:43
URL: http://www.miafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback