Språkresa...

Jag och mina bästisar skulle åka på språkresa. Våra mammor bestämde gemensamt att de skulle betala resan men fickpengar skulle vi få tjäna ihop själv. Man delade reklam, satt barnvakt, var funktionär på Skansen "På fruktens dag". Så fick vi alla samma summa att ha med oss.

Vår resa bar av till Hastings. Väl framme i England så åkte vi buss hur länge som helst och fy vad fult och smutsigt det var, vart hade vi kommit. Väl framme i Hastings satt vi på bussen och det småregnade utanför. De engelska föräldrana dök upp en efter en. Så kom där en ful bil med trädetaljer och ut hoppade en skäggig gubbe, vi skrattde, stackare som ska bo med honom... då hördes jag å bästisens namn ropas upp. Våra kompisar skrattade så de höll på och kissa på sig när vi lomade iväg.

Vårt rum var rätt ok, lite kalt, rosentapeter och ett stort fönster ut mot gården. Våra sängar var så mjuka att man nästan slog knäna i hakan när man satte sig. Ett gäng filtar hade man också men det behövdes på natten för det var väldigt kallt och fuktigt.

Vi bodde ganska långt från skolan och det var nedförsbacke hela vägen till skolan... hem var det värre. En gång tog vi en buss och åkte helt fel, visste inte vart man skulle plinga, hade ju inte snören som vi. Det tog en kvart att springa hela vägen, förbjudet att missa middagen.


Vi blev varnade för att det fanns en fönstertittare...

En kväll när vi låg i våra sängar, med fördragna gadiner och det var kolsvart i rummet, då hör vi ett skrapande ljud mot vårat fönster. Min kompis som låg närmast fönstret hoppade upp och sprang över till min säng. Vi var så rädda att grät. Så hela natten tillbringade vi i min lilla säng vakna.

På morgonen när vi vågade smyga upp och dra upp gardinerna så visade det sig att det var en list som hängde och fladdrade för vinden...


Kommentarer
Postat av: Andreas Hamrén

FRUKTENS DAG!!! Fantastiskt! Vilken dag var detta? Idag firar ju en del fruktens dag den 6 juni, men när firade Skansen detta? Är grymt intresserad och nyfiken.

Postat av: Miafia

Vet inte om du kollar kommentaren här men letade fram en bok som jag fick som tack för hjälpen och det står 24-25 september 1977... alltså länge sedan!

2006-03-02 @ 22:39:49
URL: http://miafia.blogg.se
Postat av: Andreas Hamrén

Tack för den gedigna undersökningen.

2006-03-02 @ 23:05:27
URL: http://spelsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback