Min hatkärlek till Stadsmuséet...

Jag har en slags hatkärlek till Stadsmuséet i Slussen...

Vi var där rätt ofta, ibland fick man gå omkring och kolla på själva utsällningarna, kommer ihåg skelettet av "Hallonflickan", vikingabåten, ett rum i början av 1900-talet eller så kollade man in nån teaterföreställning typ "Ville, Valle och Viktor", min mellansyster var helt förälskad i Viktor och vart alldeles stum när han kom fram och klappade och pratade med henne.
Fast oftast vart jag och min syrran inlämnade på: Hyllan...
Mamma skulle träffa någon eller fika, vet inte vem hon träffade egentligen... men ibland var det hon med folkabussen eller hennes svägerska som var författare/konstnär.

På hyllan var det glada tanter och farbröder (med skägg och glasögon) i mahjongkläder och stickade randiga västar. Ibland gjorde man saker i papier maché (tror det stavas så) typ städer, oftast gjorde man något tillsammans, som en stor familj. Eller måla stort med händerna på utrullat papper. Annars var man i mysrummet, hängde i lianer, klättrade på ribbstolarna eller dök bland alla kuddar och madrasser. Man kunde ligga och mysa och läsa böcker eller höra på någon saga.

Kanske dags att avlägga en visit snart...

Kommentarer
Postat av: Pyret

Författaren med den största tovan i världshistorien!!!

Postat av: Miafia

Tror inte jag träffat nån rödare...

2006-02-04 @ 22:26:04
URL: http://www.miafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback