Mat...

Min man och jag tycker om att både äta och laga mat. Idag hjälptes vi åt att göra en lasagne med zuccin, körsbärstomater och en vitlök- å örtost i såsen... den vart jättegod.

Mitt matintresse kommer inte ifrån mitt hem. Mamma tyckte att mat var ett onödigt ont... å varför laga mat när det fanns kall varmkorv och jordnötter. Självklart lagade mamma mat åt oss när vi var små men hon tyckte aldrig mat var roligt... eller direkt gott. Men hon gillade att gnaga på ben.

Jag har alltid tyckt om att pröva mig fram i köket... vid 12-årsåldern fick jag överta ansvaret för köket och matpengarna. Jag läste matannonser på torsdagar och åkte omkring med mamma och handlade, kommunalt. Vi kunde åka långt för billigt bogfläsk... Basvaror som mjölk och sånt ansvarade mina mellansyskon handlingen för.

Inlägg: Min syster var så söt när hon var liten för hon handlade aldrig det hon skulle, en gång skickade mamma henne för att köpa en mjölk, då kom hon hem med en falukorv, för det var mycket godare... eller så var det något hon inte nådde upp till, då tog hon något helt annat istället...

Min yngsta lillasyster var inte alltid så glad för det var oftast hon som fick vara min försökskanin... som Ris a la Maltan, hon spydde, då var det ingen annan som vågade testa...

Provade på en hel del saker, som att fritera räkor, slog upp en halvmeterslåga... Jag bakade även kanelbullar till mammas väninnas man (hon med folkabussen). Packade en korg och åkte hem till dem och levererade. Tog ca 1 1/2-timme med buss, enkel resa...

Men matintresset höll i sig...


Kommentarer
Postat av: Ninni

Att laga mat är väl något av det bästa som finns...jag lagar nästan alltid mat på mitt jobb (förskola, vi har ingen kock!)Just nu lagar min man en fiskrätt...det kommer att bli gott, jag vet! Jag tittar på med ett glas vin i min hans,,mmmm!Lördagar är väl härliga!? Kram

Postat av: Ninni

Oj ett stavfel, i min hand ska det vara, det andra lät ju lite konstigt!

2006-02-11 @ 17:52:12
URL: http://ninni.blogg.se
Postat av: Miafia

Älskar att laga mat och umgås med familj och vänner. Lördagar är favorit, man har ännu en dag tillgodo innan man ska jobba. Hoppas fisken blir kanon. Kram

2006-02-11 @ 18:01:02
URL: http://www.miafia.blogg.se
Postat av: Pyret

Jag kommer aldrig mer få i mig bogfläsk och inte heller ris à la malta heller! Fy...

2006-02-13 @ 12:56:22
URL: http://litenpyret.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback