Glassfabriken...

GB hade en glassfabrik där vi bodde...

Ibland brukade vi få köpa en stor kartong glass därifrån av en av min brorsas kompisars mamma som jobbade där. Vilken kartong... hur mycket glass som helst. Det var glass som var fel på, rent kosmetiskt... typ dubbla strutar, två pinnar, för mycket choklad, sån glass som man inte kunde sälja i affären.

När man var lite äldre så kunde man hänga nere vid fabriken. Det var ett stort gallerstaket runt om, men på baksidan där de hade den stora frysen kunde vi sitta och hänga och vänta på att fryskillarna skulle komma förbi. Då stod man där och tiggde glass. Ofta fick man några strutar som de kastade över.

En sommar var jag och min kompis där nästan varje dag, för det jobbade två jättesnygga killar i frysen. De stod och snackade med oss och flörtade. Vi klädde oss extra snyggt när vi skulle dit och vi jagade bort alla småungar som kom för att tigga.

En dag fick vi en låda med 8 liter blåbärsglass... urrk, vi åt och låtsades gilla det. När de gick tillbaka till frysen, hivade vi hela lådan i sjön...


Kommentarer
Postat av: Pyret

Min kompis M som hade finska föräldrar lärde mig att skrika "vi vill ha glass" på finska eftersom många i frysen var just från Finland. Så som jag kommer ihåg det så skrek jag något liknande "saraks mi jetski...". Om den meningen har någon som helst verklighetsförankring är tveksamt. Men vi fick en låda storstrut med dubbla chokladlager...

Postat av: Miafia

Åååå det är därför jag är så bra på att avstava finska ord... fick spårket i mig som barn!

2006-02-13 @ 13:34:59
URL: http://miafia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback