En av mina idoler...

Jag var en stor beundrarinna av äldre kusin när jag var lite...

Hon var alltid så glad, rolig, busig och sa alltid att skaer och ting var "fräna", tog lång tid innan jag förstod vaddet betydde. Vi träffades oftast på sommaren då hon kom och hälsade på hos farmor och farfar.

En sommarkväll låg vi i sängen och det var kolmörkt i rummet. Hon hade varit på bio, så nu skulle hon återberätta filmen för mig. Den var skitläskig och tog lika lång tid att berätta som den tog att titta på. Jag låg där i mörkret och lyssnade på denna rysare. Mina ögon måste varit stora som tekoppar.
Hon berättade aldrig vad filmen hette. För att jag skulle lätta lite på min skräck så berättade jag den några dagar senare för min ännu räddare syster, kändes ganska bra efteråt.
Typ 15 år senare såg jag en film, mer och mer kände jag att det är ju filmen min kusin berättade: Exorcisten!!!

Hon var så häftig min kusin, kommer ihåg när man var hemma hos henne och man fick åka omkring på hennes häftiga tandemcykel. Den sommaren lovade vi även varandra att varje gång vi sågs skulle vi säga en ramsa som vi läst på mjölkpaketet och lärt oss utantill:
Äsike däsike luntan tuntan semilimaka kuckelikaka nabbeli dabbel dank!
Tror ni hon kom ihåg det...

Fast när vi var ännu yngre kunde jag ibland bli lite ledsen. Det var när vi skulle leka prisessor, hon sa att jag inte var riktigt lika fin som henne eftersom hon hade ett mycket vackrare namn än jag. Som prisessor skulle vi använda oss av våra andranamn, jag var då den simpla prinsessan Elisabeth medans hon var den förnämare prinsessan Jeanette...

Eller sommaren vi skulle jobba i pappas affär. Vi skrattade mest och käkade glass. Butiken gick inte med vinst den perioden!

Glömmer aldrig det supersnygga nattlinnet jag fick av henne. Det var i nylon (sträv), färgen var skiftande som olja på vatten, volanger, genomskinligt, tyget skar in under armarna... och electriskt, det nästan knastrade om en och mitt hår stod rakt upp.
Men snyggt var det och totalt omöjligt att sova i!

Kommentarer
Postat av: Pia

och du är min häftiga kusin som jag såg upp till...

2006-02-03 @ 13:18:18
Postat av: Miafia

Du var min gulliga bebbe! Sen vart du min bästa kusin, rolig och go...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback