Sitter i klister...

Stora sonen har satt mig i klister...

I helgen har de har haft julmarknad i skolan.
Som ni sen tidigare vet så är inte jag på så god fot med skolan... å det lär inte bli bättre efter det här. Så därför det tidigare intaget av ett glas vitt vin (skulle ju ha det till målningen ikväll).

Jag har ju med varm hand "överlåtit" all skolkontakt för Chrisses del till hans pappa... nu kanske ni tycker att jag låter som en dålig mor. Men jag har skött hans skola och pluggande ensam under många år. Förvisso är jag en mamma som gillar att engagera mig i skolan och gjort det som klassförälder från 6-årsverksamheten till klass 5 då han bytte skola... å allt rasade.
Jag har fixat med inbjudningar, skolgårdsfester, bakat, vart på partyn, möten, fixat presenter... ja ni fattar. Jag är beredd å erkänna att jag är lite av en strukturfacist. Gillar ordentliga inbjudningar och protokoll....

Så kom han till den nya skolan, som vi vart så varmt rekommenderade... misstag.
Jag tycker om flum... men flum i lagom doser... det vi snackar om här är "bomull"!
De har ingen struktur, inga skrivna meddelanden hem till föräldrar. Föräldrarna leder föräldrarmöten... dessa tar ca 3-4 timmar för det är mysigt att flumfika med vuxna människor, det kryper i kroppen när jag sitter där eftersom jag har ett annat liv, vänner att fika med och småbarn hemma.

I fredags!!! Ringer en mamma (nosig överklasskärring som är bättre än alla andra) och säger ni ska stå i bokståndet... nopp säger jag, det är hans pappa som får fixa det men han är på resa och vi ska till landet. Jaha... surt, då får ni hjälpa till å ringa i telefonkedjan... ok säger jag suckande. Ringer en familj som är gammal bekant till vår familj å jag får prata ut och vi skrattar länge och är inne på samma linje. Två andra familjer får jag inte tag i, ger upp. Redan här ligger jag på minus. Skulle dessutom ha bakat ekologiska lussebullar ( med sprättägg, smör å torrvaror från Järna).

Idag skulle sonen... det enda han skulle göra, städa och plocka undan efter julmarknaden. Han sov hos en kompis inatt och skulle åka direkt. Skickar sms å påminner, hör inget. Ringer vid 16 å frågar hur det gått... han har inte åkt dit ännu. Då får jag tokspel! Sen ringer han från skolan vid 17, alla har gått hem... konstigt.

Vad gör jag nu? Jag ligger ju redan på rygg med strupen blottad...

Kommentarer
Postat av: cleo

Oj, det där hade jag aldrig fixat, hade fått vansinnesutbrott! Jag tar mig ett glad vin så kan vi dricka lite vin var för sig. :-) Ha en kanonvecka. Kram, Pethra

Postat av: Ninni

Oj,oj...där hade jag gjort mig ovän för länge sen!!
Förstår dig, ta ett glas vin till!
/Kramen

2006-12-10 @ 18:32:32
Postat av: Miafia

Trevlig att ha lite sällskap när man tar ett glas vin!

2006-12-10 @ 18:36:27
URL: http://www.miafia.blogg.se
Postat av: Miafia

Sorry om jag trampar på några ömma tår om jag pratar om skolan... det är en skola med lite speciell inriktning, en mjukare sådan.
Mjukt är bra men tyvärr är ju ju inte verkligheten utanför skolan sån och inga jobb är vikta för mjuka människor... nu pratar jag inte om att ha empati för det är ett måste!
Kanske inte ska trassla in mig i detta mera...
Behövde bara skriva av mig!

2006-12-10 @ 18:39:47
URL: http://www.miafia.blogg.se
Postat av: cleo

Det är ömsesidigt! (ang, Din senaste kommentar) :-)

2006-12-10 @ 18:50:14
URL: http://cleopethra.blogg.se/
Postat av: ULLiS

Oops. Men va fan så kan det gå.

2006-12-10 @ 19:25:38
URL: http://flimmra.blogg.se
Postat av: johannapanna

nämen huuh. Vet du. Inom skolans värld så ser man det mesta. Både av lärare, elever och av deras föräldrar. Svårt det där.

och vad gäller struktur kontra flummighet. Finns det inte något mellanläge? Jag är ocskå strukturerad värre men har fått jobba på att inte _alltid_ ha kontroll. Förstår dig dock så väl så väl så väl.

2006-12-10 @ 20:57:38
URL: http://johannapanna146.blogg.se
Postat av: Junitjej

Du har verkligen gjort vad du har kunnat!! Håller med dig om att det ska vara struktur i skolan och det ska vara lärarna som håller i föräldrarmötena (är lärare själv). Jag är dock glad över om jag får hjälp med att skriva protokoll. Jag kan ju inte vara ordförande och sekreterare samtidigt. Dags för barnets pappa att ta ansvar!!!

2006-12-10 @ 21:24:25
URL: http://junitjej.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback